Don't Forget To Join With Our Community
×
+Get this at PelikBinAjaib

Buah durian tanpa duri

Aha, ini dia buah durian tanpa duri, ia dikenali dengan nama Durian gondol, berasal dari daerah Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesia. Keunikan buah ini terletak pada buahnya yang tidak memiliki duri seperti buah durian lain yang pada umumnya sehingga dapat mempermudah anda untuk mengupas dan memakannya.

Ciri-ciri buah durian tanpa duri aka Durian Gondol.

  • Bentuk buahnya sekilas seperti tempurung kelapa, ukurannya sebesar buah melon dengan berat 800-900 gr. Buah matang mengeluarkan aroma khas durian. Ini memang durian, tapi tanpa duri! Rasa buahnya enak dan manis dengan kandungan gula 14 -15 derajat brix.
  • Ketebalan isi buah 0,5 cm seperti isi buah durian tempatan pada umumnya dan berwarna kuning terang dengan produktif dapat mencapai 200 ? 400 kg/pohon/tahun. Tanaman ini mampu beradaptasi dengan baik di dataran rendah sampai sedang dengan ketinggian 250 ? 700 dpl.
  • Tanaman durian gondol ini merupakan tanaman durian yang mengalami mutasi bentuk oleh alam sehingga duri-duri di seluruh kulitnya tidak ada.

Di bawah ini adalah gambar sebenar rupa durian gondol tu..

Hehe, gondol kasar nie, bukan gondol licin. Pelik kan? Nak gelar buah durian pun dah tak kena, buah gondolan agak bersesuaian.

PS: Tak teringin Admin nak makan buah pelik-pelik macam durian gondol nie. Anda teringin?

Artikel yang berkaitan:

Filed Under: pelik

Tags:

RSSComments (2)

Leave a Reply | Trackback URL

  1. yuifujie14 says:

    ada legenda filipina mengatakan buah durian yg asal x de duri sblom buah 2 disumpah ada duri.jdi 2 mungkin buah durian yg original kot.

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

CommentLuv badge
  • Rate Us

    Rating for pelikbinajaib.com